مرکز رسیدگی به امور مساجد

استان چهار محال وبختیاری

مساجد باید کانون افشاگری علیه انحراف باشد

دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۳:۰۴ ب.ظ

آیت‌الله سید احمد خاتمی:

مساجد باید کانون افشاگری علیه انحراف باشد

مسجد باید کانون جوانان متدین و موفق باشد و جوانان را در هیئت‌امنای مساجد قرار دهیم.

آیت‌الله سید احمد خاتمی در همایش دست‌اندرکاران مساجد استان چهارمحال و بختیاری که در مصلی شهرکرد برگزار شد بابیان اینکه مسجد را دست‌کم نگیرید و مسجد قطعه‌ای از بهشت بر روی زمین است، عنوان داشت: خدمت به مسجد خدمت به خود خداوند است و خدمت به مسجد انگیزه الهی را می‌طلبد.

این استاد حوزه و دانشگاه با یادآوری اینکه مسجد هشت کارکرد باید داشته باشد، اظهار کرد: مسجد باید کانون نیروهای انگیزه دار و متدین باشد و مسجد را باید طوری ساخت که اگر جوانان گعده هم خواستند داشته باشند پاتوقشان در مسجد باشد، همچون ما روحانیون که پاتوقمان در فیضیه قم است و پاتوق جوانان بودن در مسجد را باید جدی گرفت.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همه قبول داریم که اگر مساجد ما به قبل از انقلاب برگردد که فقط پیرمردها به مسجد می‌آمدند خوب نیست و جوان‌ها نیز باید به مساجد بیایند.

امام‌جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه یکی از کارکردهای مسجد این است که باید پاتوق جوانان باشد، اظهار داشت: در تهران برخی مساجد کتابخانه بسیار مناسب و مکان ورزشی دارند و در آن‌ها برای جوانان ایجاد جاذبه می‌شود.

ایشان تصریح کرد: در هیئت‌امنا مساجد چند جوان مؤثر را به‌صورت مقطعی و مثلاً در دوره‌های یک‌ساله قرار دهیم و جوان‌ها به‌صورت چرخشی به‌عنوان عضو هیئت‌امنا انتخاب شوند و برای جوانان موفق و متدین میدان بازکنیم و پیامبر به جوان‌ها میدان می‌داد و اقداماتی می‌کرد که اگر امروز صورت گیرد مطلوب برخی نیست.

آیت‌الله سید احمد خاتمی افزود: پیامبر امام‌جمعه مدینه عبیر ۲۱ ساله را قرارداد درصورتی‌که اگر امروز جوانی را امام‌جمعه کنیم، می‌گویند بچه‌ها را امام‌جمعه کردند و همچنین پیامبر اسلام (ص) بعد از فتح مکه عازم خیبر شدند و جوان ۲۱ ساله‌ای را فرماندار مکه و امام جماعت مسجدالحرام قراردادند و باید به جوان‌ها میدان داد البته با تأمل و جوان شورونشاط دارد و اگر نتوانیم جوانی‌اش را تحمل‌کنیم، او را میرانیم و دیگر رفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مسجد باید کانون رشد علمی باشد، تأکید کرد: متولیان مساجد کمک کنند و امکانات در اختیار جوانان قرار رهند تا در کنکور جزو اولین‌ها باشند و در عرصه‌های علمی بدرخشند و وقتی مسجد زیر بال‌وپر جوانی را گرفت، پس‌ازاینکه مسئولی شد رابطه‌اش را با این مکان مقدس قطع نمی‌کند و اگر جوان‌های مستعد ما ازنظر علمی در مسجد رشد کردند، این بهترین تشویق مسجدی شدن است. عضو هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مسجد باید کانون تحکیم و تقویت مبانی اعتقادی باشد، تصریح کرد: الآن دم‌به‌دم بمباران شائبه است و در فضای مجازی سایت‌های ضد خدا، مهدویت و امامت غوغا می‌کند و حضرت آقا این‌ها را به شبیخون و ناتو فرهنگی تشبیه کردند.

امام‌جمعه موقت تهران اضافه کرد: مسجد باید بستری برای بیان شبهه‌های اعتقادی باشد و جوان از بیان شبهه‌هایشان نترسند و این رسالت امامان جماعت است و هفته‌ای یک‌بار وقت برای پاسخ به شبهه‌های اعتقادی بگذارند.

ایشان افزود: شهید مطهری می‌گوید شکر معبر خوبی است ولی توقفگاه خوبی نیست و نگذاریم شبهه بماند تا سر از بی‌دینی دربیاورد.

وی ادامه داد:‌برخی اشتباه می‌کنند و گمان می‌کنند معنای وحدت این است که مبانی اعتقادی تشیع را بیان نکنیم و این تفسیر نادرستی از وحدت می‌باشد و در حال حاضر نسل جدیدی بر سرکار آمده است که مطالبی که برای روحانیون بدیهی است برای آن‌ها نیست.

آیت‌الله سید احمد خاتمی با تأکید بر اینکه مسجد همچنین کانون توسل، دعا و عشق به خدا باشد، خاطرنشان کرد: کسی که به مسجد آمدورفت کند خدا او را مسئول رحمت خود می‌نماید و گاهی در پای یک‌روزه خوب نشستن اثر ۴۰ کلاس اعتقادی را دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص کارکرد دیگر مسجد بیان داشت: مسجد باید کانون افشاگری علیه انحراف باشد و مسجد باید وارد میدان افشای انحرافات سیاسی و اجتماعی شود و مقام معظم رهبری تاکنون بیش از دویست مرتبه واژه فتنه را در صحبت‌هایشان به‌کاربرده‌اند و مساجد باید درباره فتنه‌ای که هنوز تمام نشده افشاگری داشته باشند و هستند افرادی که اگر آب پیدا کنند شناگر هستند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اوباما با صراحت گفته است که باید به‌تدریج نسل جدید ایران را به‌گونه‌ای با بیاوریم تا به این باور برسند که با مبارزه علیه اسرائیل به‌جایی نمی‌رسند و مرگ بر آمریکا فایده‌ای ندارد.

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه امام جماعات دلایل تضاد با آمریکا را در خطابه‌هایش بگویند، یادآور گشت: آمریکایی‌ها در عرصه جهان اسلام همچون یمن، عراق، سوریه و … آدم می‌کشند و در مسئله هسته‌ای با ایران نیز شیطنت می‌کنند.

ایشان اضافه کرد: توافق و آشتی با آمریکا دروغ است و هنوز مسیر قانونی‌اش را نیز طی نکرده است و اگر تأیید هم بشود ما با آمریکا آشتی نکرده‌ایم.

آیت‌الله سید احمد خاتمی بابیان اینکه مسجد باید کانون درس اخلاق باشد، تصریح کرد: کارکرد دیگر مسجد کانون سیر و سلوک عملی الی الله بودن است و امام جماعات راه توبه را بگویند و با خواند آیات مهر، جان را به سمت خدا پرواز دهند و نیز با خواند آیات قهر الهی بازدارنده باشند.

این استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: در مساجد فضایی ایجاد شود تا کسانی که لغزیده‌اند یا در آستانه لغزش هستند مصلحت دین و دنیایشان را در پیوستن به این موج مقدس بدانند و برخی نیز با موج حرکت می‌کنند و لذا مسجد باید موج‌آفرین باشد.

عضو هیئت‌رئیسه خبرگان رهبری در خاتمه عنوان داشت: اگر بخواهیم به مساجد نمره دهیم و مساجد موفق را انتخاب کنیم هشت شاخص که مطرح نمودم در این راستا بسیار مهم و قابل‌توجه است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۲
مرکز رسیدگی به امور مساجد استان چهار محال وبختیاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی